Kaarten JOKEREN EN KLAVERJASSEN

alt

 

De kaartafdeling van D.W.K. houdt haar kaartavonden op een dinsdagavond in de grote zaal van het D.W.K gebouw vanaf 19.30 uur  tot ongeveer 22.30 uur. Het kaartseizoen loopt vanaf september tot april.

Liefhebbers kunnen klaverjassen.

 

 

 

Heeft u belangstelling of wilt u nadere informatie, dan kunt u deze verkrijgen bij Albert Nijenhuis, tel. 06 46727145 of  via ons mail adres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Heeft u ook wel eens behoefte aan gezelligheid?
Of zin in een ontspannende of juist een spannende avond? Met op zijn tijd natjes en droogjes? Of lekker tippelen en veel roem halen?  Dan is een kaartje leggen bij DWK zeker een goede keuze.DWK Kaarten

 

 

Al ruim 35 jaar heeft DWK een kaartafdeling voor klaverjassen. In de maand september start het kaartseizoen en eindigt in de maand april. Er wordt 1 x om de twee weken op een dinsdagavond gekaart in het DWK gebouw.
Per seizoen is er apart nog Kerst- en Paaskaarten, dit is voor iedereen toegankelijk, dus ook niet leden

 

Klaverjassen en Jokeren

Er wordt in onderlinge competitieverband gekaart. Er wordt 12 avonden gekaart, waarvan  de  2 laagste scores vervallen.  Het is daarom van belang, dat men  bij verhindering zelf zorgt voor een vervanger. Aan het eind van ieder kaartseizoen wordt op de gezellige slotavond de uitslag bekend gemaakt. Ieder lid vanaf 16 jaar mag meedoen. In overleg met de deelnemers wordt het inleggeld vastgesteld.

 

Spelregels

klaverjassen
 Het klaverjassen geschiedt volgens het Amsterdams systeem. Er word bij het delen afgenomen en wel door de speler aan de rechterkant van de deler.

De puntentelling gebeurt open op tafel

 

 

AMERIKAANS JOKEREN DWK

De indeling aan de tafel wordt bepaald door het trekken van een tafelnummer. Aan elke tafel mogen maximaal 4 personen aan het spel deelnemen. Het spel bestaat uit 2 spellen van elk 52 kaarten en per spel 2 joker.  Iedere speler krijgt 13 kaarten, de speler links naast de schrijver begint met delen.  Indien de kaarten tijdens het geven zijn gezien of een van de spelers heeft meer dan 13 kaarten ontvangen, dan wordt er opnieuw gedeeld.  Dubbele kaarten mogen onderling geruild worden. 

De waarde van de kaarten zijn: Van de 2 tot de 10 geldt de werkelijke getalswaarde. Een 2 telt voor 2, een 3 telt voor 3 .  Voor de boer tot het koning geldt een waarde per kaart van 10 punten, Aas  11 punten, en joker een 20 punten.  

Een joker mag voor elke willekeurige kaart gebruikt worden om een setje te kunnen maken of om bij een ander setje te kunnen aansluiten. Het is toegestaan om meerdere jokers in een set te gebruiken mits deze gescheiden zijn door een speelkaart

Het doel van het spel is om als eerste door het maken van de verplichte en overige setjes alle kaarten te kunnen wegleggen, de overige spelers krijgen dan de waarde van de kaarten die zij nog in de hand hebben als strafpunten genoteerd. Degene die na alle rondes te hebben gespeeld de minste punten heeft is de winnaar. In competitieverband worden alle punten van de individuele speler na elke speelavond bij elkaar opgeteld., wie na beëindiging van de competitie de minste strafpunten heeft is de winnaar.

In de eerste 4 speelrondes mag men pas setjes op tafelleggen indien men eerst het vereiste setje kaarten kan neerleggen.

In de 1 e ronde is dat 3 gelijke kaarten van verschillende kleuren.

In de 2 e ronde is dat 3 opeen volgende kaarten van een kleur.

In de 3 e ronde is dat 4 opeen volgende kaarten van een kleur.

In de 4 e ronde is dat 5 opeen volgende kaarten van een kleur.

In de 5 e mag men alleen in één keer uitleggen met verschillende set combinaties.

 

Als men in de eerste 4 speelrondes het vereiste setje kan neerleggen kan men direct alle andere setjes die men in de hand heeft op tafel leggen en e.v. één of meerdere kaarten aansluiten aan setjes die al op tafel liggen. Men mag dan ook een joker die e.v. op tafel ligt omruilen voor de betreffende kaart, men moet dan wel met deze joker een ander setje op tafel leggen of in combinatie met deze joker één kaart of meerdere kaarten aan een bestaand setje aansluiten.  

Het Spel Beginnen.

De speler links van de gever begint de ronde met het eerste spel.   De speler pakt een kaart van de dichte stapel (Stok) indien de speler over het vereiste setje kaarten beschikt kan de speler hiermee op tafel gaan en e.v. ook ander setjes op tafel leggen. Daarna legt hij een geopende kaart naast de dichte stapel. De speler links heeft als eerste het recht om deze kaart te nemen. Neemt hij deze kaart niet dan kunnen de andere spelers deze kaart vragen, ook hiervoor geldt dat steeds de speler links vanaf de speler het eerste recht heeft. Als een van de ander spelers deze kaart tot zich neemt dient deze een extra kaart te pakken van de dichte stapel. Daarna gaat de speler die aan de beurt was verder en zo herhaald het spel zich tot er één speler is die alle kaarten heeft weggelegd. Als een spel beëindigd is doordat een speler alle kaarten heeft kunnen wegleggen wordt de waarde van de kaarten dei de andere spelers nog niet uitgelegd hebben overzichtelijk op tafel geteld.

 

Ook voor spelverhuur naar D.W.K.

met o.a. diverse spellen voor kinder partijtje's,

oud Hollandse spellen - 6 kamp spellen - springkussen - geluid installatie - en veel meer.

 Openings- tijden: Maandag, Woensdag en vrijdag morgen van 9.00 tot 12.00 uur

 

 Bekijk spelartikelen

 download hier:

bestellijst of spelverhuur folder

 

 

 

Binnenkort bij DWK

27 - 11:  Bingo

28 - 11: Jamsessie

01 - 12: Toneel

03 - 12: pieten disco

03 - 12: Vrije inloop

DWK Spelverhuur

Leeuweriklaan 19, 7203 JD Zutphen

 

Email: spelverhuur@dwkzutphen.nl